Reparasjon av aluminium

Aluminium er et vanlig materiale i biler, men krever litt andre reparasjonsmetoder enn vanlig stål.

Aluminium er ikke noe nytt material innen bilindustrien.

Det er flere gamle kjente bilmerker som f.eks. Land Rover som er laget i aluminium. Av nyere merker har vi Tesla. Audi har hatt både A8 og A2 som har vært rene aluminiumsbiler. Ellers er det mange bilmerker som har enkelte deler laget i aluminium, dette gjelder da spesielt panser og sideskjermer foran.

Aluminium er i utgangspunktet et ganske vanlig konstruksjonsmateriale. 

Materialet er lett, og i naturlig form er det også veldig mykt. Men det er utviklet aluminiumslegeringer og herdinger som gjør at dette materialet både er lett og sterkt. Skal man rette denne aluminiumen, er man først og fremst nødt å ta ut herdingen for å kunne forme metallet. Hvis man ikke gjør det oppfører metallet seg som en fjær, og lar seg ikke rette. Det andre problemet er hvis man må sveise i metallet. Når man sveiser i aluminium har man en varmepåvirket sone som svekker metallet. Man må sannsynligvis både forvarme og ettervarme sveiseområdet hvis man skal oppnå full styrke etter en sveis. Derfor er det utrolig viktig å vite hva en gjør hvis en skal sveise mer kritiske deler av kontstruksjonen. Så når man skal foreta en reparasjon av aluminium på bil, bør man ikke reparere særlig store skader. Spesielt etter man har tatt ut herdingen, er metallet svekket, og styrken får man da ikke tilbake. Det er også derfor man skifter en aluminiums deler oftere enn hvis den hadde vært av stål. 

Skader på selve kontstruksjonen (chassiet til bilen)

De bilene som er bygget med aluminiums chassi, som f.eks. Audi A8, Tesla S og X må til spesialverksteder som har spesialverktøy og kompetanse for å reparere skader i aluminiums chassiet. Det finnes flere verksteder i Rogaland som kan utføre dette. Vi på Stavanger Auto har valgt å ikke utføre slike reparasjoner, da det krever en del plass og utstyr.

Reparasjon av mindre skader, lakk av småskader og bytte av deler, er normalt ikke noe problem for vanlige karosseriverksteder. Det er da imidlertid viktig at de som håndterer aluminium, har fått opplæring på dette.  Hos oss på Stavanger Auto har vi både opplæring og utstyr til å ta mindre aluminiums reparasjoner. De aller fleste reparasjonene er rene skiftejobber, så det er i utgangspunktet få skader som vi ikke kan utføre på aluminiumsbiler. Men omfattende skader i konstruksjonen, vil vi selvfølgelig henvise videre til spesialverksteder som driver med dette.

Flere innlegg

God Påske…

God Påske…

Ønsker alle kundee en riktig god påske!

God Sommer!

God Sommer!

ønsker alle våre kunder en riktig god sommer.