Norske bileiere kjenner lite til sine rettigheter!

Nye undersøkelser viser at halvparten av norske bileiere ikke vet de har valgmuligheter når det gjelder reparasjon og service på bilen sin. Dette gjelder både når det gjelder bilskade og service.

Bare annenhver bileier svarer riktig

Kun halvparten av norske bileiere er klar over at de kan bruke et frittstående verksted uten å miste fabrikkgarantien, viser en ny undersøkelse.

18 prosent tror nybilgarantien bortfaller ved bruk av frittstående verksted. 33 prosent har ikke tenkt over spørsmålet eller svarer vet ikke, viser en måling foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL).

En tredjedel av de spurte er heller ikke klar over at et frittstående verksted har adgang til å stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte.

– EU- og EØS-reglene har gitt norske bileiere rett til å velge mellom merkeverksteder og frittstående verksteder helt fra bilen er ny. Det er mye å spare på å sammenligne tilbud, så det er synd ikke flere kjenner til denne valgmuligheten, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.

Andelen som er kjent med reglene om fritt verkstedvalg har ikke økt nevneverdig siden 2010, da ABL fikk utført en tilsvarende måling. Hansen mener den merkebundne delen av bilbransjen må ta et betydelig ansvar for at forbrukernes kunnskap er såvidt svak.

Gamle myter

– I markedsføringen ser vi en del uheldige eksempler på at merkeverksteder nører opp under usikkerheten og skaper inntrykk av at bare de selv kan ta hånd om vedlikeholdet. Å holde liv i gamle myter er å undergrave den valgfriheten EU har gitt bileierne.

ABL mener enkelte av de merkebundene verkstedene har lagt seg på et bevisst tvetydig annonsespråk.

– Uten å si det i klartekst sår de tvil om frittstående verksteders kvalitet, merkekunnskap, reservedeler og diagnoseverktøy. Men Vegdirektoratet stiller strenge krav til godkjente verksteder, så forbrukernes trygghet er godt ivaretatt, sier Hansen.

Han håper at langt flere bileiere tar i bruk den valgfriheten de har fått.

– Undersøkelsen tyder på at de som bryter med gamle verkstedvaner er godt fornøyd. Fire av ti mener at det ikke er noen forskjell når det gjelder hva slags type verksted som er best og sikrest å bruke. Bare en tredjedel holder en knapp på merkeverkstedet.


Pris viktigst

Pris er den viktigste faktoren når folk skal velge verksted, ifølge undersøkelsen. Service kommer på andre plass. Først på tredjeplass kommer hensynet til om verkstedet er et merkeverksted.

– Hvis flere forbrukere virkelig begynner å velge i tråd med disse kriteriene vil vi nok se en større bevegelse blant verkstedkundene i årene fremover, sier Arild Hansen.

Tidligere kunne bilprodusentene kreve at bileiere måtte bruke deres egne merkeverksteder og deler innenfor garantiperioden. I dag står alle fritt til å velge verksted så lenge verkstedet benytter originaldeler eller deler av tilsvarende kvalitet.

Frittstående verksteder skal ha tilgang til produsentenes manualer for alle typer reparasjoner og diagnose, og kan sette stempel i bilens servicehefte etter utført intervallservice. Kunden kan fritt velgeverksted både for service og reparasjon.

Flere innlegg

God Sommer!

God Sommer!

ønsker alle våre kunder en riktig god sommer.